Interviews

Interview met Jan Steenkamer

9 maart 2016 No Comments

Het is woensdag 20 januari 5.00 uur, er loopt een wekker af in Oldenzaal. Buitengewoon vroeg sta ik op want normaal gaat hier de zon niet op vóór 10.00 uur. De krant meldt dat de hypotheekrente historisch laag onder de 2% ligt en dat een miljoen huishoudens niet meer rond kunnen komen.

Ik heb om 9.00 uur een afspraak met Jan Steenkamer in Gouda; “voor de files uitrijden” is het advies van Jan dus hup op tijd de auto in. Mijn partner in crime voor deze dag is Robert. Doordat hij rijdt kan ik me voorbereiden op het gesprek.

Om precies 9.00 uur zitten we tegenover Jan Steenkamer, eigenaar van de firma Creafort in Gouda. Creafort bestaat sinds 1922 en is van huis uit een meubelmakerij en eigendom van drie generaties Steenkamer. Jan is 1 van de 5 kinderen die het familiebedrijf voortzet en sinds 2004 in de huidige vorm, gericht op de projectinrichters. Jan is niet direct na zijn studie het familiebedrijf ingestapt: eerst heeft hij nog een drietal jaren bij Curver in Nederland en 2 jaar voor Flair Plactics Gmbh in Duitsland gewerkt. In de periode voor 2003 lag de focus van Creafort op de interieur winkel die de collectie als dealer van Creafort verkocht. Tegenwoordig ligt die focus op architecten en projectbedrijven. Op mijn vraag sinds wanneer hij lid is van de NVIH zegt hij direct : “3 jaar”. Hij kwam toen als introducé mee van Jan Vrijdag. Deze had hem warm gemaakt voor deze leuke, gezellige club mensen met kennis van zaken. De NVIH vindt hij inspirerend en het is prettig dat je met vakmensen kan praten over de markt. Op deze manier is het toch kennisdeling! Jan heeft verschillende hobby’s waar voetbal er toch wel boven uit springt gezien zijn sponsoring van twee clubs in het Goudse, maar je kan hem ook wakker maken voor een gezellig etentje met vrienden.

Ten aanzien van zakelijke succes vindt hij dat Creafort nu een vaste positie heeft veroverd binnen de projectinrichters wereld. Ook tijdens de crisis van de afgelopen jaren zijn de dealers gebleven en zijn er dealers bij gekomen. Hieruit maak ik op dat Jan een relatiemanager is. Hij vindt zelf dat vooral de duurzame en mooi vorm gegeven producten van Creafort er voor hebben gezorgd dat de relatie met zijn dealers goed is. Dat geldt voor de gehele collectie van stoelen, tafels en kasten intwikkeld die voor de lange termijn zijn geproduceerd. Alle producten zijn “Made in Holland”.

Jan’s sterkste punt is, dat hij de vraag van de klant goed kan vertalen naar de productie zodat er, ook op korte termijn wanneer nodig, een perfect product bij de klant kan worden afgeleverd. Over de toekomst is Jan positief. Ze zijn druk bezig met het vernieuwen van de website, er is een mooie nieuwe serie tafels en kasten ontwikkeld waar al reeds de eerste aanvragen en orders van binnen zijn. Op mijn vraag waar Jan van droomt, geeft hij aan dat hij graag aan het water wil wonen, iets wat al langere tijd op zijn verlanglijstje staat. Zakelijk is het uitbreiden van zijn klantenkring iets wat ook in zijn dromen voorkomt. Gewoon lekker zijn ding doen, zakelijk en privé.

Als laatste stel ik de vraag of Jan een tip heeft voor de NVIH en haar kennisdelers. Hij geeft aan dat in een vereniging met veel vrijwilligers het vaak moeilijk is om alles goed te doen, zeker omdat er veel tijd wordt gevergd van mensen die veelal een overvolle agenda hebben. Wellicht iets meer online exposure alhoewel hij toegeeft niet veel op de NVIH-website te kijken.

De bijeenkomst in Zutphen bij “Het Koelhuis”, het samen iets doen geeft volgens hem sneller een band tussen de leden onderling; je moet wel van elkaar weten wat je doet. Deze bijeenkomst gaf echt voldoening. Het gevoel dat je iets gedaan had i.p.v het luisteren naar een spreker. Speeddate is volgens Jan een leuk ding om elkaar beter te leren kennen en zo kom je te weten waar een ander goed in is.